۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ۰۳:۰۸
کد خبر: ۱۳۴۰۸۰
no war

در ٢٠‌ سال گذشته، ٤١٣٢ امدادرسان مورد حمله قرار گرفته‌اند در‌ سال ٢٠١٦، ٩١ امدادرسان کشته، ٨٨نفر زخمی و ٧٣نفر در زمان انجام وظیفه ربوده شده‌اند اکثر حملات در ٥ کشور سودان جنوبی، افغانستان، سوریه، جمهوری دموکراتیک کنگو و سومالی انجام شده است.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه شهروند، روز جهانی انسان‌دوستی (WHD) همه ساله در تاریخ ١٩ آگوست برگزار می‌شود تا ادای احترامی باشد به تمام امدادرسانانی که زندگی خود را در خدمات بشردوستانه‌ای که ارایه می‌دهند، در معرض ریسک قرار داده و همچنین حمایت از افرادی که در بحران‌های سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند.


در سراسر جهان درگیری‌ها خسارت‌هایی در مقیاس عظیم در زندگی مردم ایجاد می‌کنند. مردم در جنگ‌هایی که مسبب آنها نیستند، گرفتار می‌شوند و میلیون‌ها غیرنظامی مجبور به مخفی‌شدن یا فرار برای زندگی خود می‌شوند. کودکان از مدرسه بیرون کشیده می‌شوند، خانواده‌ها از خانه‌هایشان آواره می‌شوند و جوامع از هم پاشیده می‌شود؛ در حالی ‌که جهان به اندازه کافی برای جلوگیری از رنج و درد مردم خود تلاش نمی‌کند. در عین حال کارکنان حوزه سلامت و بهداشت و امدادگران که زندگی خود را برای مراقبت از افراد مبتلا به خشونت در معرض ریسک قرار می‌دهند، به‌طور فزاینده‌ای مورد هدف قرار می‌گیرند. در روز جهانی انسان‌دوستی‌ سال ٢٠١٧، شرکای بشردوستانه با هم متحد می‌شوند تا مجددا تأیید کنند که غیرنظامیانی که درگیر جنگ هستند، مورد هدف قرار نگیرند. از طریق یک کمپین آنلاین جهانی، همراه با رویدادهایی که در سرتاسر جهان اتفاق می‌افتد، ما صدای خود را برای حمایت از کسانی که آسیب‌پذیر‌ترین انسان‌ها در مناطق جنگی هستند، بلندتر و بلند‌تر می‌كنيم و از رهبران جهان می‌خواهیم که تمامی فعالیت‌های خود را در جهت محافظت از افراد غیر نظامی در جنگ انجام ‌دهند. این کمپین در پی گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد حفاظت از غیر نظامیان، در اواخر امسال راه‌اندازی شد. دبیرکل در راستای کمپین «حفاظت از خود» خواستار افزایش احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر و حمایت از غیرنظامیان، ازجمله امدادرسان‌های انسان‌دوستانه، پزشکی و سلامت و همچنین زیرساخت‌های غیرنظامی است.



پیشینه یک‌روز


١٩ آگوست ٢٠٠٣، یک حمله تروریستی بمب‌گذاری شده در مقر سازمان ملل در هتل کانال بغداد منجر به کشته‌شدن ٢٢ نفر شد. سرجیو ویرا دملو، نماینده ارشد سازمان ملل در عراق، در میان کسانی بود که جان خود را از دست دادند. بمب‌گذاری هتل کانال، خسارتی بزرگ برای سازمان ملل متحد و جوامع بشردوستانه محسوب می‌شد و نقطه عطفی برای عملیات‌های بشردوستانه در عراق و در سراسر جهان بود. پنج ‌سال بعد، مجمع عمومی قطعنامه ١٩ آگوست را به‌عنوان روز جهانی انسان‌دوستی تصویب کرد. از آن زمان، همه ساله جوامع انسان‌دوستانه کمپین‌های جهانی را برای به یادآوردن روز جهانی انسان‌دوستی برای حمایت از ایمنی و امنیت امدادرسان‌ها، کمک‌های انسان‌دوستانه و برای بقا، رفاه و کرامت افراد تحت‌تأثیر بحران‌ها سازماندهی می‌کنند. در ٢٠‌ سال گذشته، ٤١٣٢ امدادرسان مورد حمله قرار گرفته‌اند. در‌ سال ٢٠١٦، ٩١ امدادرسان کشته شدند، ٨٨نفر زخمی شدند و ٧٣ نفر در زمان انجام وظیفه ربوده شدند. اکثر این حملات در پنج کشور سودان‌جنوبی، افغانستان، سوریه، جمهوری دموکراتیک کنگو و سومالی انجام شده است. حملات علیه امدادرسان‌ها ناشی از نقض حقوق بشر بین‌المللی است. این حملات علاوه بر تهدید به امدادرسان‌ها، عملیات‌های انسان‌دوستانه و زندگی میلیون‌ها نفر را که برای کمک‌های بشردوستانه برای اتکا به بقای آنها، تهدید می‌کند.


گزارش از تهمینه انصاری

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار